Tuesday 18 September 2012

Kenangan Lama Menjadi Kenangan manis

Assalamualaikum

Bertemu kita kembali di alam siber .
dah lama aku tak update blog sesawang aku ni haa . dah memang bersawang dah . 
last aku update pasal "my twin" pnya birtday 
so today , aku baru lepas habis jawab soalan trial paper account .
balik2 je rumah , hati ni terlintas plak nak update blog tentang satu cerita yang aku teringin sngat nak cerita . moga aku rasa lega dan tenang lepas ceritakan smua ingatan aku terhadap seorang sahabat aku yg telah kembali .

Bermula masa aku pindah ke Penang 2005 . family aku memilih lokasi "permatang pasir" untuk kami satu keluarga berteduh .
macam biasala , pindah tempat baru . dapat sekola baru , cikgu baru , jiran baru , kawan baru
bercakap pasal kawan baru , aku nak cita pasal seorang sahabat yang baik sngat dgn aku dri aku darjah 4 sampailah aku form5 "Athirah Azmi"
lama kan persahabatan kami . tapi tak berkekalan . ade dugaan yang perlu kami lalui.
masa sekola rendah , pagi2 kayuh basikal g sekola sesama . aktiviti ni berlarutan smpailah kami form2 
lepas tu , aku terpaksa pindah ke "sungai dua" disebabkan faktor2 yang munasabah laa jugak .
tapi kami masih contact . jumpa kat sekola . keluaq melepak sana sini . kekadang overnight kat rumah aku
 masa aku form3 , athirah azmi form5 . masing2 ade exam yang penting dlm hidup . aku PMR dia SPM .
Dia selalu ajar aku . sampailah math aku dari D naik B . mcm2 dia ajar . bg ja buku apa kat dia , smua dia bole ajarkan .
kami selalu study kat library "seberang jaya" kekadang aku rasa , dia ni x macam seorang sahabat tapi seperti seorang kakak kandung . maklumlah aku xde kakak .
tapi aku terpaksa berpisah dengan dia masa aku form4 . dia sambung belajar dekat 'USIM' 
Mula2 hati tu sedih la jugak berjauhan dgn dia . tpi aku xpenah plak nk tunjuk sedih aku kat dia .
selalu aku tggu dia cuti sem , balik mcm biasa overnight , kua meronda sana sini .
untuk pengetahuan hampa , aku xpenah naik moto pi jauh2 mcm "shoping complex"
dia orang pertama bawa aku meronda . dia ada janji kat aku "eika , nnti aku cuti sem lgi sekali , aku bwa hg p quensbay okay"
hari demi hari aku tggu , bila la nak cuti sem . tapi bila dah sampai cuti raya haji tahun 2011 , aku dpt berita yg pagi raya haji tu , dia pensan . terpaksa bawa g hospital
sebelum dia blik cuti , dia ade ckp yg dia demam . aku pikir biasa2 jela
tapi smpaila satu hari tu , dia msj "eika , aku kat hospital nie" serius aku terkejut
aku pon try cari masa sengkang utk jmpa dia kat hospital . masa aku tgk dia kat "hospital sbrg jya" serius sebak .
aku xpenah tgk org yg sihat dan aktif , bole masuk hospital
lepas habis masa melawat . aku msj dia "weh , sedih a tgk hg msuk hospital . takleh kauq jenjalan dah pasni"
dia balas msj tu , dia ckp "eika , hg jgn la sedih . nnti aku sihat la . aku tgguh belajaq kat 'USIM' nanti hg hbis SPM , kita smbung belajaq 1 sem nah kat "UITM" perda" until now , aku ingat janji2 dia
lepas tu dia kena hantar ke hospital pulau pinang
dah ramai call suh aku p tngok . tapi sedih , takde org nak bawa aku p jmpa n tgk keadaan dia
sampai la hari jumaat 18/5 tak silap aku,aku g sekola utk amek paper midyear math
tengok2 junior aku ngis . aku da pelik , kenapa dia ngis . bla aku tnya knp "kak pika , kak tirah dah takda" masa tu , tuhan ja tau . aku mula rasa mcm2 . nk jerit,nagis,nyesal and mcm2 la
menitik air mata . seorang sahabat yg aku rapat , yg ajar aku mcm2 , marah kalo tggl solat,bagi smngat dan dorongan utk aku study, kalo aku ptus cinta dia yg nsihat .
tapi tuhan syg dia lagi . pemergiannya betul2 buat aku termimpi2 selalu .
baru2 ni aku mimpi , dia dtg jmpa tanpa berkata2 , malah menarik tangan aku untuk dibawa ke suatu tempat . tapi aku terjaga lepas mmpi aruah
aruah seorg yg baik , smua perfect . baca quran lancar , solat smua tak penah tinggai lagi la depan mata aku . tapi tu la , ajal maut ditangan tuhan
dia meninggal sebab dapat penyakit lukimia . umor dia muda lagi , baru 19 tahun .
Tapi aku ade jnji klat aruah nk jga dia kat hospital tpi tak sempat.hmm :(
msa tgk jenazah aruah , kalau aku ade kuasa mcm doremon leh putaq masa silam , aku nk jga aruah tiap2 hari . aruah juga seorang yg pintar . UPSR PMR SPM byk A dia dpt .
sekarang semua hanya tinggal kenangan . kenangan yg menjadi kenangan manis aku bersamanya .
aku xpenah kehilangan sahabat . ini kali pertama 
moga aruah ditempatkan bersama orang yang beriman
*now , kemana aku pergi , ternampak byng2 aruah tersenyum masa dlu2 keluar dgn aruah*

hanya tinggal kenangan


masa malaysiancubprix 2011 .

masa aku form4 aruah bru habis spm


Masa aku form1 aruah form3
panjang sebernanya nak cerita pasal aruah . tapi masa tak menizinkan . nanti dari masa kesemasa , aku akan cerita . salam rindu dari -Eika Rosli-
AL-FATIHAH

No comments:

Post a Comment