Friday 6 September 2013

Hurmmm

Assalamualaikum

Tiada sesiapa akan memahami apa yang kita inginkan sesuatu didalam kehidupan kita
Tiada sesiapa yang mendengar hembusan kesedihan didalam hati kita
Tiada siapa juga yang tahu apa yang kita mahu untuk sesuatu kehidupan yang pendek ini

Siapa sangka dulu dia baik , sekarang dia jahat
Siapa tahu dulu dia jahat , sekarang dia baik
Siapa yang berhak menilai perwatakan seseorang itu selagi belum awak mengenalinya

Ingatlah , setiap apa yang kita lakukan , pasti mempunyai sebab mengapa ianya perlu terjadi
Ingatlah , setiap perkara yang terjadi adalah sebaik2 yang telah dirancang olehnya
Ingatlah , setiap masa yang diberikan , gunalah sebaik yang mungkin 

Kadangkala kita terlupa , penderitaan yang kita alami merupakan penderitaan yang kecik sahaja tetapi kita sering mengeluh , apabila dibezakan dengan penderitaan orang lain , jauh besarnya masalah seseorang yang menyimpan penderitaannya sendiri

Kadangkala , kita perlu memotivasikan diri kita demi kebaikan diri sendiri . 
Kadangkala keriangan yang kita alami , ianya tidak akan berkekalan hingga ke akhir hayat
Kadangkala sejarah silam perlu kita ingati kerana sejarah itu mampu membuat kita lebih berhati2 dalam melakukan sesuatu perkara

Jumaat 6/9/13 130pm 
lokasi : rumah amira abdul rahman

siapa sangka , seorang gadis yang kuat gigih belajar , mengalami dugaan yang berat 
tak sangka , kawan aku exsident hari selasa . paling menyedihkan , exsident dengan lori
motonya remuk . siap motonya dibawah tayar lori 

paling menyedihkan hati bila aku melawat dia tadi . keadaan yang sukar untuk dia berjalan
keadaan dia yang sukar bercakap , dengan keadaan yang sukar untuk dia bernafas
dalam masa yang sama , ibunya mengajukan soalan yang betul2 membuatkan aku terfikir2 sampai sekarang
"hampa ada ayah dak lagi?"
aku tahu , dari segi mak amira mengajukan soalan sebegitu,mesti mak amira sedang memikirkan sesuatu tentang arwah suaminya yang telah meninggal dunia

masih terngiyang2 bila mak amira menceritakan apa yang amira penah menceritakan kpd ibunya
"mak , dalam kelas ada 2 orang ja xdak ayah . yg lain smua ada mak ayah"
masa tu bergelenang air mata aku . bukan aku saja , malah rakan2 aku yang lain pon turut mempunyai perasaan yg sama

kadang2 kita x terpikir lgsung , betapa bertuahnya kita yg msih mempunyai ibu bapa , apalah nasib mereka yg tiada ibu / ayah mahupun kedua2nya

dalam keadaan mereka ditimpa musibah , ibunya masih lagi mengukirkan senyuman semasa kami semua mintak izin untuk pulang kerumah
kuatnya semangat seorang ibu tunggal

kenapa aku kata mcm tu ? ayah amira meninggal akibat exsident . abangnya juga meninggal 1bulan selepas kematian ayahnya , akibat exsident juga abgnya meninggal
alhamdulillah , amira sempat diselamatkan masa kejadian exsident selasa baru2 ni

bayangkan apakah perasaan mak amira andai org yg dia syg smua meninggal akibat kemalangan ?
dari segi riak wajah mak dia , dapat lagi aku bayangkan
sepanjang perjalanan pulang kerumah , terbuka minda seluas2 langit 
bukan kita saja yang mendapat dugaan , rupanya org lain juga mndpat dugaan 
malah , berat lagi dugaannya

Part paling menyedihkan bila aku ingatkan amira tidur , rupanya dia x tidur lagi
dalam masa yang sama , dia mencuri2 dengar perbualan kami bersama maknya
bila aku alihkan pandangan aku dekat dia , menitik air mata dia
dalam masa yang sama , maknya juga mengalirkan air mata

Ya Allah , kau kuatkanlah , tabahkanlah hati mereka . kesian aku tengok keluarganya 
hidup dalam serba serbi kekurangan , tapi sedikit pon tidak mengeluh
semoga tuhan melindungi mereka sekeluarga 
Amin

dear amira , ingatlah tuhan bersamamu , keluarga bersamamu , sahabat bersamamu
kami 6USMB sering mendoakan kesihatanmu . semoga tuhan permudahkan pembedahan yang akan dijalankan isnin ini . Amin ... 

No comments:

Post a Comment